عرق کردن در روزهای گرم تابستان یکی از مشکلاتی است که در روابط تان هم مشکلاتی ایجاد می کند. در این مقاله به شما 10 نکته برای کمتر عرق کردن را گوشزد می کنیم. نکاتی که به شما کمک می کند در تابستان کمتر عرق کنید فصل گرما اگرچه باعث ایجاد تعریق زیاد و…فصل گرما اگرچه باعث ایجاد تعریق زیاد و اذیت شدن افراد می شود اما به راحتی با رعایت چند نکته پزشکی و بهداشتی می توان میزان تعریق را کاهش داد. عرق کردن، یکی از مشکلاتی است که در روزهای گرم تابستان انسان را آزار می دهد. برخی افراد از بوی عرق کلافه هستند و برخی دیگر از لکه هایی که عرق روی لباس هایشان برجای می گذارد، گله می کنند. با این 10 توصیه می توانید از میزان تعریق بدنتان بکاهید و کمتر آزار ببینید. 

برای کمتر عرق کردن در تابستان، استرس تان را کم کنید.

تنش های بیش از حد روزانه و استرس باعث تعریق بیشتر می شوند. برای کاهش تعریق، کمی آرام تر باشید و استرس خود را کنترل کنید.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، لباس نخی روشن و کفش چرمی بپوشید.

الیاف طبیعی مثل کتان یا پنبه عرق را به خوبی به خود می گیرند، در حالی که الیاف مصنوعی آن را جذب نمی کنند و باعث رطوبت بیشتر آن ناحیه و بوی بد عرق می شوند، بنابراین بهتر است در فصول گرم، لباس های نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید را کمتر جذب می کنند و خنک تر هستند.

بهتر است کفش را هم از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنید، زیرا کفش های بسته آن هم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع آن می شوند.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، از عصاره مریم گلی استفاده کنید.

برخی گیاهان دارویی مانند «مریم گلی» باعث کاهش تعریق می شوند. می توانید روزانه 25 قطره از عصاره این گیاه را در لیوان آب بریزید و بنوشید، یا به طور موضعی در زیر بغل تان بمالید.

نکته : البته مصرف عصاره این گیاه به کودکان، زنان باردار و افرادی که در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند، توصیه نمی شود.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، شام سبکی بخورید.

اگر شب ها در خواب زیاد عرق می کنید، قبل از خواب، شام مفصل نخورید، زیرا اگر چند ساعت قبل از خواب، شام سبکی میل کنید، غذایتان سریع تر هضم می شود و در نتیجه دستگاه گوارش مجبور نیست طی خواب فعال باشد و سموم را به شکل عرق از بدن دفع کند.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، از دئودورانت ها یا برچسب های ضدتعریق استفاده کنید.

برچسب هایی در بازار وجود دارند که با قرار زدن آنها در زیر بغل، عرق را جذب می کنند و اجازه نمی دهند روی لباس لکه ای بیفتد.دئودورانت هایی نیز وجود دارند که نه تنها بوی نامطبوع عرق را از بین می برند، بلکه میزان تعریق را هم تنظیم می کنند. در این روزها می توانید از آنها استفاده کنید.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کم کنید.

نوشیدن برخی مایعات از جمله چای، قهوه و نوشابه های کولا می تواند باعث افزایش تعریق در فصل های گرم شود. پس مصرف آنها را به حداقل برسانید.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، اپیلاسیون را فراموش نکنید.

تعریق، عکس العمل طبیعی بدن برای کاهش دما و رساندن آن به دمای 37 درجه است. عرق ترکیبی از املاح و آب است و بوی نامطبوعی ندارد و آنچه باعث بوی بد آن می شود، باکتری هایی هستند که روی پوست زندگی می کنند و در محیط گرم و مرطوب مثل زیربغل تکثیر می شوند.

موهای این مناطق جایگاه مناسبی برای رشد باکتری ها هستند، زیرا رطوبت را در خود نگه می دارند.بهترین توصیه برای از بین بردن بوی نامطبوع عرق، اپیلاسیون (زدودن موهای زائد) زیربغل و پاها و شستشوی روزانه بدن با صابون یا شامپو و خشک کردن کامل بدن از جمله بین انگشتان پا است.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، مقدار پروتئین دریافتی تان را متعادل کنید.

هضم غذا با افزایش دمای بدن همراه است. هر چه وعده غذایی ای که مصرف می کنید حاوی پروتئین بیشتری باشد، دمای بدنتان بالاتر می رود و بیشتر عرق می کنید. منابع پروتئین عبارتند از : انواع گوشت ها، تخم مرغ و حبوبات.

برای کمتر عرق کردن در تابستان، آب خیلی سرد ننوشید.

نوشیدن مایعات خیلی سرد باعث ایجاد تغییرات شدید دما در بدن و تعریق بیشتر می شود. بر خلاف آنچه تصور می کنیم، نوشیدن آب خنک باعث کاهش دما و خنک شدن بدن نمی شود. وقتی بدن خنکی آب را احساس می کند، عکس العمل نشان می دهد و سعی می کند خود را گرم کند و افزایش دمای بدن در این حالت، باعث تعریق بیشتر می شود.

برعکس وقتی مایع گرمی می نوشیم، بدن سعی می کند خود را خنک کند. ولی از آنجا که نوشیدن مایعات گرم در تابستان دلچسب نیست، بهترین توصیه، مصرف مایعاتی است که دمای ولرم دارند.

 دوری از گرما در خواب

یکی از روش ها برای اینکه خواب آرام و خنکی در فصل گرما داشته باشیم استفاده از ملحفه های ابریشمی است. البته این ملحفه ها گران قیمتند اما تنفس در این نوع پارچه بهتر صورت می گیرد، و همین موضوع هزینه زیاد آنها را جبران می سازد. این ملحفه ها همچنین دارای خواص ضد آلرژی نیز هستند که به این ترتیب گزینه خوبی برای افرادی خواهند بود که در گرما اذیت می شوند.

مچ دست، پشت گردن، زانوها و پاها را زیر آب خنک بگیرید

روش دیگری که در این گزارش برای خنک شدن در فصل گرما پیشنهاد شده گرفتن مچ دست در زیر آب سرد است. آزمایش دانشمندان نشان داده که میمون ها در هنگام گرما مچ دست خود را لیس می زنند. در واقع این حیوانات با لیس زدن و مرطوب کردن مچ دست خود در حال پایین آوردن دمای بدنشان هستند. این روش در مورد انسان ها نیز صادق است اما این بار به جای لیس زدن می توان مچ دست را برای ۱۰ ثانیه در زیر شیر آب سرد گرفت. این کار برای یک ساعت دمای بدن را پایین می آورد.

از دیگر نقاط بدن که به پایین آوردن دما کمک می کند می توان به پشت گردن، زانوها و پاها اشاره کرد. برای این کار می توان یک پارچه نمدار را بر پشت گردن و روی زانوها گذاشت و پاهای خود را در آب خنک قرار داد. همچنین می توان لباس خود را در فریزر گذاشت و هر گاه که احساس گرما کردید از آن استفاده کنید.

استفاده از گردنبندهای فلزی

روش دیگری که برای پایین آوردن دمای بدن توصیه شده است استفاده از گردنبندهای فلزی است. گردنبند فلزی گرمایی که بدن جذب کرده است را می گیرد.

مصرف غذاهای تند

مصرف غذاهای تند نیز باعث افزایش تعرق بدن می شود که این کار به نوبه خود منجر به خنک شدن بدن می شود.

استفاده درست از پنکه

با افزایش دمای هوا، هوای سردتر بر سطح زمین و هوای گرم بالای آن قرار می گیرد. بنابراین پنکه را باید روی زمین قرار داد تا هوای خنک را در اتاق پخش کند. همچنین برای به حداکثر رساندن توزیع هوای خنک می توان یک کاسه یخ در جلوی پنکه قرار داد تا این رویه را تسریع کند.

نگهداری کرم ها و لوسیون های بدن در یخچال

از دیگر اقداماتی که برای خنک کردن بدن در فصل گرما توصیه شده است قرار دادن کرم های مرطوب کننده صورت و بدن، لوسیون ها و کرم های نرم کننده کف پا در یخچال است. زمانی که بعد از استحمام از این کرم های خنک استفاده می کنید احساس خنکی خوبی خواهید کرد.

خاموش کردن دستگاه های الکتریکی

خاموش کردن دستگاه های صوتی، تصویری، رایانه ای ، دستگاه های بازی و دستگاه های الکتریکی نیز از دیگر راه کارهایی است که موجب خنک کردن خانه می شود. نباید فراموش کرد که مقدار قابل توجهی از گرمای اتاق از دستگاه های الکتریکی اطراف خانه ناشی می شوند بنابراین خاموش کردن این دستگاه ها به خنک کردن هوا کمک می کند.

خوابیدن روی زمین

روش دیگر گذاشتن تشک بر روی زمین و خوابیدن بر روی زمین است. می دانید که هوای گرم بالا می رود پس اگر هنگام خواب واقعا گرمتان است و نمی توانید بخوابید تشک خود را روی زمین بگذارید و بخوابید و یا اگر اتاق خواب شما در طبقات بالای خانه قرار دارد به طبقه پایین بروید و بر روی زمین بخوابید.

مصرف ماست به جای بستنی

بالاخره این که مصرف بستنی را فراموش کنید و به جای آن یک کاسه ماست سرد بخورید. ماست نسبت به بستی حاوی آب بیشتری است به طوری که تقریبا ۸۵ درصد بیشتر از بستنی آب دارد و بدن را فورا خنک می کند.

کم خوری

همچنین کم غذا بخورید چرا که پرخوری درجه حرارت بدن را بالا می برد.

مصرف ویتامین C و E

مصرف روزانه ویتامین می تواند از درون با آفتاب سوختگی مبارزه کند. محققان می گویند مصرف روزانه یک دوز از آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین C و E می تواند از ایجاد التهاب ناشی از تابش پرتو UV نور خورشید و صدمه به پوست جلوگیری کند.