سندروم روده تحریک‌پذیر مشکلی است که با چند تغییر کوچک در سبک زندگی، به‌ راحتی می‌توان آن را مدیریت کرد. با digital98 همراه باشید تا این تغییرات را بشناسید:

۱-برنامه غذایی تنظیم کنید

اگر یک برنامه جامع و کامل از مواد غذایی که مصرف می‌کنید تهیه کنید، می‌توانید موادی را که باعث تحریک مشکل شما می‌شوند را شناسایی کنید.

۲-نعنا را امتحان کنید

برای تسکین و کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر از قرص نعنا استفاده کنید. نعنا درد شکمی و نفخ را کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که نعنا یک ضد اسپاسم طبیعی است که یک کانال ضد درد در کولون روده ایجاد می‌کند و درنتیجه درد مسیر گوارشی را کاهش می‌دهد.

۳-برای کنترل سندروم روده تحریک‌پذیر، آرام‌تر غذا بخورید

گوارش از دهان شروع می‌شود، دندان‌ها غذاها را می‌جوند و غدد بزاقی با تولید آنزیم‌های گوارشی به نرم شدن غذا کمک می‌کنند، بنابراین اگر غذا به‌درستی جویده نشود و وارد معده شود، فشار بیشتری به معده وارد شده و روده تحریک می‌شود. یادتان باشد باید غذا را به‌اندازه‌ای بجوید که دیگر تکه‌های غذا را در دهانتان احساس نکنید.

۴-استرس خود را کنترل کنید

رابطه مستقیمی بین استرس و سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد. با انجام تمریناتی مثل تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و ذهن آگاهی، استرس خود را کاهش دهید. هم‌چنین سعی کنید کافئین کمتری مصرف کنید، به‌ اندازه کافی بخوابید و وقت بیشتری را با دوستان و خانواده بگذرانید تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید.

۵-به‌طور منظم ورزش کنید

محققان دانشگاه گوتنبرگ دریافته‌اند که ورزش کردن به مدت بیست‌تا سی دقیقه و پنج روز در هفته، به میزان قابل‌توجهی علائم IBS را کاهش می‌دهد. ورزش کردن همچنین باعث آزاد شدن هورمون‌های دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین می‌شود که باعث کاهش استرس و ایجاد تعادل روحی می‌گردد.

۶-در مصرف داروها تجدیدنظر کنید

مسکن‌های حاوی کدئین مثل سولپادئین و نوروفن باعث ایجاد یبوست می‌شوند و داروهایی مثل آسپرین و ایبوپروفن باعث تحریک روده می‌گردند. مکمل‌های حاوی آهن و قرص‌های فشارخون نیست می‌توانند دردسرساز باشند.

۷-پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده یا مخمر هستند که می‌توانند باعث ایجاد تعادل طبیعی در روده شده و علائم IBS را بهبود ببخشند.

۸-استفاده از کمپرس داغ

استفاده از کمپرس داغ و یا دوش آب گرم در کاهش درد شکمی و تسکین علائم مؤثر است.

۹-هیپنوتراپی

طی یک تحقیق مشخص شد که هیپنوتراپی علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۰-فیبر را به‌ اندازه مصرف کنید

شاید به نظرتان افراد مبتلا به IBS باید فیبر زیادی مصرف کنند اما نوع و میزان فیبر مهم است. افرادی که مشکل سندروم روده تحریک‌پذیر دارند، باید بیشتر موادی مثل عدس، لوبیا، توت‌فرنگی، بلوبری، پرتقال، گلابی، خیار، کرفس، کاهو و نخود را بیشتر مصرف کنند.

البته باید توجه داشت که برای هر شخص درمان خاصی وجود دارد که باید با توجه به علائم موجود درمان را مشخص کرد.