آموزش جستجوی پیشرفته (ADVANCED SEARCH) در گوگل

چگونه از قابلیت جستجوی پیشرفته (Advanced Search) در گوگل استفاده کنیم تا بهترین نتایج را در جستجو بدست آوریم!!!
اگر زیاد از گوگل برای جستجو استفاده می کنید، ممکن است خود را در مقابل محدودیت هایی در این موتور جستجو ببینید. با این حال که موتور جستجو قدرتمندی می باشد اما در بعضی مواقع ممکن است که نتیجه ای که شما می خواهید را برایتان برآورده نکند. خوشبختانه شما می توانید از جستجوی پیشرفته (advanced search) استفاده کنید تا نتیجه بهتری از جستجو را در گوگل داشته باشید.

استفاده از جستجوی پیشرفته

علاوه بر رابط کاربری عادیِ گوگل برای جستجو ، گوگل یک ابزار جستجوی پیشرفته که کمی مخفی شده است را به شما ارائه می دهد .شما می توانید طیف گسترده ای از عباراتی بسیار خاص و یا عباراتی که به صورت محدود جستجو شده اند و از طریق رابط کاربری عادی گوگل در دسترس نیستند را جستجو کنید . این باعث می شود که سبک جستجو برای پیدا کردن چیزی راحت تر شود.

اما این نوع جستجو به چه دردی می خورد ؟ در اینجا چند استفاده بالقوه را برای شما می گوییم تا متوجه شوید که چقدر جستجوی پیشرفته گوگل می تواند قوی باشد.

در حالی که شما می توانید تقریباً همه ِ جستجوهای خود را همراه با گزینه هایی در نوار جستجوی عادی وارد کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید اما استفاده از جستجوی پیشرفته این کار را برای شما بسیار راحت تر می کند.

به سرعت نتایج علمی را پیدا کنید
این شگفت انگیز است که تقریباً تمام اطلاعات دنیا از طریق یک وب سایت قابل دسترسی است . با اینحال ممکن است اینکار خسته کننده باشد وقتی شما به دنبال موضوعی در بین این انبوه اطلاعات هستید . برای اینکه نتایج جستجوی تان را کمتر و دقیق تر کنید ، شما می توانید از جستجوی پیشرفته گوگل استفاده کنید تا نتیجه ی شما نسخه ای باشد که فقط مربوط به خودتان است.

به عنوان مثال ، من می خواهم در مورد مقالات علمی ِ ریاضی که در مورد بطری های کلاین (Klein bottles) است جستجو کنم ، قسمت سطح جهت ناپذیر این مقالات مورد علاقه من است.

نخست ، ما باید به ترتیب این قسمت ها را تایپ کنیم . من از قسمت “this exact word or phrase” استفاده می کنم استفاده می کنم تا نتیاج من فیلتر شود به صورتی که نتایج پیدا شده فقط شامل یکی از دو کلمه ای باشد که من می خواهم.

بگذارید نتایج را محدود به زبان انگلیسی کنیم.

من فقط می خواهم مقالات دانشگاهی را پیدا کنم بنابراین من دامنه را به “edu” محدود می کنم.

محدود کردن جستجوی مان به عنوان صفحه باعث می شود نتایج کمتر و دقیق تر باشد ، از جمله تنها نتایجی برای مقالات علمی که در واقع کلمات “Klein bottle” را در عنوان خود داشته باشند.

در آخر ، اجازه دهید جستجوی مان را به PDF ها محدود کنم ، زیرا عمومی ترین تحقیقات علمی که در دسترس می باشند از طریق PDF به انتشار می رسند.

در نهایت ، من بر روی “Advanced Search” کلیک می کنم تا موضوع خودم را جستجو کنم . نتایج به دست آمده شامل مواردی از بهترین منابع می باشد که من می توانم به آنها بپردازم.

جستجو برای عکس ها از طریق اندازه ، محتوا و حقوق استفاده

علاوه بر جستجوی پیشرفته مبتنی بر متن در اینترنت ، گوگل همان نوع جستجو را مبتنی بر عکس ارائه می دهد . این ابزار همچنین دارای چند پارامتر کاربردی برای جستجو می باشد که ما با بررسی آن در زیر پرداختیم.

به عنوان مثال ، من به دنبال عکسی هستم که به پُستی را که در وبلاگم گذاشتم مربوط باشد، در مورد پُست فرضی ام ، من به دنبال رایانه یا تبلتی می باشم که از نوع Apple یا MAC نباشد.

من می دونم که آن عکس باید تمام رنگی باشد ، پس من این گزینه را انتخاب می کنم.

من نیاز به عکسی دارم که سایز بزرگ و متعارفی داشته باشد پس من حداقل اندازه را بر روی 640×480 تنظیم می کنم .

استفاده از فُرمت JPG کار من را راحت تر می کند ، بنابراین من این فرمت را انتخاب می کنم.

من هر عکسی با فُرمت JPG نمی خواهم ، من به دنبال عکس مشخصی هستم.

من نیاز به محتوایی دارم که از نظر حق کپی رایت و قانونی مجاز به استفاده از آن باشم.

هنگامی که من تمام پارامترهای خود را تنظیم کردم ، برای جستجو بر روی Advanced Search کلیک می کنم.

همانطور که ملاحظه می کنید ، نتیجه آنطور که باید خوب نبود زیرا مردم از کلمات اشتباهی برای نامگذاری عکس هایشان استفاده می کنند و این کار توسط گوگل انجام نمی شود . شما در نتیجه جستجو به وضوح می توانید ببینید که MAC در خط اول نتیجه جستجو می باشد.

خوشبختانه ، جستجوی محدود من باعث شد که تصاویر بسیار خوبی در نتایج اولیه پیدا کنم.

جستجو برای ویدئوهای آموزشی

در حالی که من می دانم که چگونه با رایانه کار کنم ، اما استفاده از نرم افزار After Effects شرکت Adobe برای من سخت می باشد . متأسفانه ، جستجو در YouTube هم برای پیدا کردن فیلم آموزشی این برنامه خیلی مفید نبوده، برای حل این مشکل من از ابزارجستجوی ویدئویی پیشرفته (Google’s advanced video search) کمک گرفتم.

من به دنبال این هستم که در نرم افزار After Effects چگون در یک پس زمینه سبز تصویری بگذارم. من نمی خواهم هیچ بررسی را در این مورد ببینم و من می خواهم از کلماتی استفاده کنم که مردم زیاد از آن استفاده می کنند و آن کلمات “how to” می باشد . همانطور که ملاحظه می کنید، من “how to” را در انتهای جمله و به عنوان یک اصطلاح گذاشتم تا یک نوع موضوع را جستجو کنم.

برای اینکه تمام ویدئوهای محبوب YouTube به زبان انگلیسی می باشد من این زبان را انتخاب می کنم.

من ویدئویی با مدت زمان زیادی کوتاه و یا زیاد طولانی نمی خواهم برای همین من متوسط (medium) را انتخاب می کنم.

برای اینکه من از نسخه جدید After Effects استفاده می کنم ، ویدئویی قدیمی از این برنامه را نمی خواهم.

تمام نتایج احتمالاً از وب سایت YouTube خواهد بود اما بگذارید من جستجویم را به همین وب سایت محدود کنم.

حال من تمام پارامترهای خودم را وارد کرده ام ، برای جستجو من بر روی Advanced Search کلیک می کنم.

نتایج بدست آمده فوق العاده می باشند و خوشبختانه می توانند در راهنمایی از استفاده از برنامه After Effects من را کمک کنند.

 

نتیجه گیری

اگر شما به دنبال متن ، عکس یا ویدئویی می باشید ، ابزار Google’s advanced search می توانند به شما کمک کنند تا موردی را که به دنبالش هستید سریع تر پیدا کنید.

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نمائید و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمه Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمائید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.

از آنجائیکه گوگل وب سایتهایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا بایستی سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.

کلمات اصلی تر را بنویسید:

همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمائید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید “نقاش” بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلا بنویسید “پیکاسو”. یا اینکه بجای “اتومبیل” بهتر است بنویسید “پژو” و… .

همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات درباره آنها بیشتر باشد. مثلا به جای نوشتن “گذراندن یک شب خوب در تهران” بهتر است تایپ کنید “هتلهای تهران”.

از آوردن حروف اضافه خودداری کنید:

گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمه پیوند دهنده “و” استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و… بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن “گذراندن تعطیلات در شمال” بهتر است تنها بنویسید: “تعطیلات شمال”.

خود گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون “کجا” و “چطور” را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.

حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند:

گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی باشد. در حقیقت همه حروفی را که به لاتین در نوار جستجو تایپ می نمائید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای  یکسان خواهد بود.

جستجوهای طبقه بندی شده:

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می باشد. مثلا اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودروی Saturn جستجو می کنید می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

جستجوی پیشرفته:

در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و بکار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید.
اما علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم:

عملگر +:

همانگونه که قبلا گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتما مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت “+” در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتما وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید).

راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (” “) قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان 1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمه I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا “Star Wars Episode I” بنویسیم.

عملگر -:

برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر “-” استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمه بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر “-” یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فورا پس از آن بیاید). مثلا در مثال فوق می توانید بنویسید: bass -music

عملگر ~:

گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «کیفیت غذا» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلا به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~کیفیت ~غذا» دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.

عملگر “”:

همانگونه که قبلا نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (” “) قرار داد.

عملگر «یا»:

گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

عملگر SITE:

اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی عبارت «گوگل» در سایت digital98 می توانید بنویسید: ایران site:www.digital98.ir

عملگر ..:

برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدوده خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدوده عددی مورد نظر بهره برید. مثلا اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت 250 تا 350 دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: DVD player $250..350 (توجه داشته باشید که بین دو نقطه عملگر هیچ فاصله ای نباشد).