آیا میدانید 99 درصد ایردارپ های غیر رایگان جعلی و کلاهبرداری هستند! پس لطفا گول نخورید. پولدار شدن یک شبه خیالی خام و رویایی بیش نیست و میسر نمیشود به این جمله ایمان بیاورید.

دعای وَ إِنْ يَكَادُ الَّذِينَ (آیه 51 سوره قلم) چشم زخم [لینک]

وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ (51) وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ (52)

و کافران چون قرآن را شنیدند نزدیک بود که تو را با چشمان خود به سر درآورند (با نگاه‌ها و چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند) و می گویند که او دیوانه است، (51) و حال آنکه قرآن جز اندرزی برای جهانیان نیست (52)

آیه و ان یکاد آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم می باشد.

همه ما آیات پایانی سوره قلم را بارها شنیده ایم، خیلی از ما قاب عکسی از این آیات را بر در و دیوار خانه زده ایم و بعضی از ما این آیه را بر کاغذی نوشته و درون رقبه ای (کیسه چرمی حاوی دعا) بر گردن خود انداخته ایم تا از چشم زخم در امان باشیم. اما واقعا این آیه اشاره به چشم زخم یا به قولی چشم زدن دارد؟ مفسران سه تفسیر برای جمله” تورا با چشمان خود هلاک می کنند” آورده اند:

1- بعضی منظور از این جمله را نگاه غضب آلود مشرکان به پیامبر دانسته اند.

2- بعضی ها منظور از این جمله را این دانسته اند که دشمنان با استفاده از نیروی مرموزی که در بعضی چشمهاست سعی دارند تا به پیامبر آسیب بزنند. مثال این نیروی مرموز را حداقل در فیلمها زیاد دیده ایم که طرف مثلا با نگاهش قاشق خم می کند یا…

3- و عده ای دیگر منظور از این جمله را همان مفهوم عامه چشم زدن تعبیر کرده اند. این افراد بر این اعتقادند که این دو آیه اشاره به تضاد بین حرفهای کافران را نشان میدهد به طوری که از یکسو از شنیدن آیات قران چنان شگفت زده می شوند که از تعجب نزدیک است پیامبر را چشم بزنند اما از طرف دیگر حرفهایش را تکذیب کرده و او را دیوانه می نامند.

به هر حال هر برداشتی که از این آیه بکنیم باید بپذیریم که اکثر مردم برای در امان ماندن از چشم زخم دیگران اعتقاد زیادی به این آیه دارند و بدین منظور یا این آیه را قاب کرده و به در و دیوار خانه می زنند یا آنرا در رقبه گذاشته به گردن می اندازند. نمیدانم شما هم اعتقاد به چشم زدن یا چشم شور دارید یا نه؟ اما به نظر من به هر حال چشم شور هم از آن پدیده هایی است که شاید علم آدمی هیچوقت نتواند آنها را تایید یا حتی تکذیب کند اما همه خوب می دانیم که همچین پدیده هایی وجود دارند! شاید متهم به خراتی بودنم بکنید اما مثالها و نمونه های زیادی را از افرادی که چشم شور دارند در میان اطرافیان خود دیده ام و این مثالها و جریانها آنقدر واضح و روشن بودهاند که جای هیچگونه تکذیبی را برایم نگذاشته اند.

تفسیر آیه وَ إِنْ يَكَادُ:

در تفسیر این آیه نظرات گوناگونی آمده که بسیاری از مفسران گفته‌اند: منظور این بوده که دشمنان به هنگامی که آیات با عظمت قرآن را از تو می‌شنوند، به قدری خشمگین و ناراحت می‌شوند، و با عداوت به تو نگاه می‌کنند که گویی می‌خواهند تو را با چشم‌های خود بر زمین افکنند و نابود سازند.و نیز گفته‌اند که این کنایه از نگاه‌های بسیار غضب‌آلود ی مثل اینکه می‌گوییم فلان کس آن چنان بد به من نگاه کرد که گویی می‌خواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد.

و در مقابل برخی مفسّران، این آیه را دربارهٔ چشم زخم دانسته و با نقل روایاتی مبنی بر واقعیّت داشتن چشم زخم، درصدد اثبات آن آمده اند،و اینان برآن اند که مفهوم ومنظور آیه، چشم‌زخم کافران به پیامبر اسلام بوده که می‌خواستند با چشمان خود، او را از بین ببرند.

در جای دیگر آمده که:

حسان جمال میگويد: امام صادق(ع) را از مدينه به مكه مى بردم و هنگامى كه به مسجد الغدير رسيديم ، امام صادق نگاهى به طرف چپ مسجد انداختند و ایشان فرموند: اين جاى پاى رسول خدا میباشد و در زمانى كه فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه آنگاه امام صادق به گوشه اى ديگر از مسجد نظر افكنده و فرموند: اينجا محلى است كه منافقان و سالم مولى ابى حذيفه وابى عبيدة بن جراح ، خيمه زده بودند. چون دست پيامبر را ديدند كه دست امير المومنين را گرفته و بلند كرده ، بين خودشان گفتند به چشمان او بنگريد كه در حدقه مى چرخند، چونانكه گويى چشمان مجنونى است. در اين حال جبرئيل اين آيه را آورد:”و ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم لما سمعو “الذكر و يقولون انه لمجنون و ما هو الا ذكر للعالمين.

در هر صورت  برداشتی که از این آیه باید داشته باشیم باید بپذیریم که بیشتر مردم برای در امان ماندن از چشم زخم دیگران اعتقاد زیادی به این آیه داشته و بدین منظور حتی این آیه را قاب نموده و به در و دیوار خانه خود زده تا از برکات آن در خانه استفاده کنند و برخی دیگر این ایه مبارک را به گردن خود می اندازند.

،از امامان دیگری هم درباره تفسیر این ایه سخن به میان امده مثلا از امام حسن(ع) روایت گردیده پ  که ایشان  فرموند: دوای درد چشم زخم،آیه:«و ان یکاد الذین کفروا…» می باشد.

در میان روایات و احادیث هم اشاراتی به چشم زخم بسیار آمده:

در حدیث آمده که امیرالمونین (ع) فرموده اند که پیامبر برای امام حسن و امام حسین رقبه گذاشته  و این دعا را خواندند: شما را به تمام کلمات و اسما حسنای خداوند می سپارم از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آنگاه که حسد می ورزد. در جای دیگر هم از پیامبر(ص) نقل شده  : اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی بگیرد چشم زدن می باشد.

معنی لغات این آیه مبارکه:

کلمه «ان» بدون تشدید مخففِ إنّ میباشد و کلمه «زلق» به معنای زلل و لغزش بوده و ازلاق به معنای ازلال، یعنی صرع آمده سات و کنایه دارد از کشتن و هلاک کردن.

و معنای آیه این بوده که محققا آنها که کافر شدند وقتی قرآن را شنیدند نزدیک بود با چشمهای خود تو را به زمین بیندازند یعنی با چشم زخم خود تو را بکشند.

عبارت چشم زده:

و مراد از این ازلاق به ابصار  به طوری که همه مفسرین گفته‌اند همان معنای چشم زدن است، که خود نوعی از تاثیرات نفسانی بوده و دلیلی عقلی بر نفی آن نیست ،بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق بوده وو روایاتی هم بر طبق آن وارد گردیده، و با این حال علت ندارد که ما آن را انکار کنیم و بگوییم یک عقیده خرافی می باشد.

مطالب مرتبط ؛

  • به کانال ارز دیجیتال رایگان بپیوندید کانال ارز دیجیتال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    بدون دیدگاه
    وبلاگ
    © 2021 - کلیه حقوق برای دیجیتال 98 محفوظ است